OFFICIΓ‹LE OPENING MET PRINSES BEATRIX

OFFICIΓ‹LE OPENING MET PRINSES BEATRIX

Op 26 oktober kwam niemand minder dan Prinses Beatrix de Prins Clausbrug in Dordrecht officieel openen. De Prinses plaatste aan het Noorderhoofd een puzzelstukje op de kaart van Dordrecht, waarna het openstaande val van de basculebrug naar beneden daalde. Vervolgens kon er voor het eerst naar hartenlust over de brug gewandeld en gefietst worden.

Intensieve ontwerpfase

Er ging een lange en intensieve ontwerpfase en een diepgaand voorbereidingstraject aan de bouw van deze architecturale en technisch verbluffende fiets- en voetgangersbrug vooraf. Met dank aan architect René van Zuuk voor dit fenomenale ontwerp. De uitvoering was een succesvolle samenwerking tussen Hillebrand – onderdeel van ASK Romein – en Dura Vermeer in opdracht van de gemeente Dordrecht. 🀝

Productie in Zeeland

De productie van de brug gebeurde in de tweede helft van 2020, de conservering en montage in 2021. Onze collega’s van Hillebrand in Middelburg en Vlissingen prefabriceerden de stalen bovenbouw die in het eerste kwartaal van 2021 over het water werd getransporteerd.

Realisatie nabij drukke vaarroute

Het aanbrengen van de fundatie en de architectonische vormgegeven betonnen onderbouw vond plaats tijdens de productie van de brug. Daarmee zorgden onze collega’s van Dura Vermeer voor een solide basis voor het kunstwerk dat bovenop de onderbouw zou worden geplaatst. De werken werden uitgevoerd op een zijtak van de rivier, waardoor de vaarroute toegankelijk bleef voor alle scheepvaart.

Door drie van de vier pijlers te prefabriceren in Rotterdam en te monteren met een kraanschip werd de hinder voor de omliggende (vaar)wegen tot een uiterst minimum beperkt.

Nieuw gezicht voor de skyline van Dordrecht

De beweegbare fiets- en voetgangersbrug geeft de skyline van Dordrecht een nieuw gezicht. De brug verbindt de nieuwe wijk Stadswerven met het historische centrum van Dordrecht. De brug is met zijn 140 meter lengte en 1.000 ton gewicht niet alleen groot van formaat, maar vormde ook op technisch vlak een uiterst complexe opdracht.

De imposante ballastmast en pendelstaaf vormen samen met de val de beweegbare delen van de brug en maken een bijzondere beweging als de brug opent of sluit. Als de brug opengaat, beweegt de mast naar de val toe om op 85 graden samen tot stilstand te komen. Het hoogste punt van het val staat dan 52 meter in de lucht. Bij sluiting blijft de ballastmast de eerste 45 graden van de beweging bij de val om zich daarna sierlijk op te richten. De mechaniek van al die bewegende elementen is zorgvuldig weggewerkt in de smalle ruimtes die daarvoor beschikbaar zijn en dat vroeg om smart engineering, een kolfje naar de hand van Hillebrand en Dura Vermeer.  

Trots!

We zijn ongelooflijk trots op dit prachtige project. Dank aan alle medewerkers en collega’s van Hillebrand en Dura Vermeer om samen een succesverhaal te maken. Met deze brug staat Dordrecht onmiskenbaar op de kaart! πŸ‘

Credits aan fotograaf Cees van der Wal die enkele mooie beelden van de opening maakte en Media-Creators voor de prachtige video! 🎬

Bekijk de video van de volledige constructie van de prins Clausbrug hier:


TERUG


blank

MEER NIEUWS

Kees Messemaker – Man of steel πŸ‘·β€

22-10-2021 | Kees Messemaker – Man of steel πŸ‘·β€

Onze Man Of Steel deze maand is Kees Messemaker – Productieleider @ Oostingh. Hij werkt sinds 1998 bij ons: &ldquo…

Kom ons bezoeken op Transport & Logistics 2021!

14-10-2021 | Kom ons bezoeken op Transport & Logistics 2021!

Nood aan nieuwe inzichten en inspiratie, zin om nieuwe contacten te leggen of zelfs op zoek naar een aannemer voor uw bo…

πŸƒπŸ»β€β™‚οΈ TEN MILES ANTWERPEN πŸƒπŸ»β€β™‚οΈ

11-10-2021 | πŸƒπŸ»β€β™‚οΈ TEN MILES ANTWERPEN πŸƒπŸ»β€β™‚οΈ

Drie toppers van ASK Romein, Jurgen Wolfs, Steve Goffa en Ovidiu Chereches hebben gisteren deelgenomen aan de …